Školstvo potrebuje transformáciu, nie reformy zastarelého systému.

Autor: Ivana Sendecka | 30.6.2010 o 9:11 | (upravené 30.6.2010 o 10:49) Karma článku: 6,41 | Prečítané:  1890x

Posledných 11 mesiacov naplno sledujem trendy vo vzdelávacom systéme, doma na Slovensku a tiež aj v zahraničí cez sieť mojich kontaktov. Interakcie so študentami mi umožňujú získať jasnejší obraz o tom čo sa deje so školstvom v 21. storočí. Ja osobne som von zo školy 5 rokov, ale stále ma veľmi zaujíma poblematika školstva, pretože verím že naša budúcnosť závisí od toho ako sa na ňu pripravíme už dnes. Začiatkom tohto roku som urobila "pátranie" na mojom anglickom blogu prostredníctvom ankety, kde som sa opýtala nasledujúcu otázku:

 

Podvádzali ste už niekedy na skúškach-písomkách v škole?

Výsledky boli priam alarmujúce:  77 percent respondentov sa priznalo, že počas skúšok odpisovalo.

Zaujímavé (no, pre mňa nie prekvapujúce) bolo zistenie, že tá istá otázka bola pre mojich zahraničných čitateľov "nonsense" otázkou, zatiaľ čo sa slovenskí čitatelia hrdili v komentoch technikami na odpisovanie, ktoré sa používajú...

To ma prinútilo pokračovať v tejto téme a poprosila som môjho priateľa Tylera Shores-a, spisovateľa a postgraduálneho študenta na Univerzite v Oxforde, aby mi pomohol s osvetou na tému. Tyler povedal, v prvej časti jeho hosťovského príspevku pre môj blog, toto:

"Jednoduché kliknutie "copy", "paste" je zjavným problémom, ktoré umožňuje nevhodné privlastnenie si myšlienok niekoho iného, za myšlienky svoje."

(Pozrite si celý odsek s názvom:  It's technology, stupid! )

Úplne súhlasím s Tylerom.

Záleží na to čo robíme s novým vynálezmi a technológiami, ktoré máme k dispozícii. Lietadlo nás môže odviezť do dovolenkovej destinácie alebo môže mať na svojej palube nukleárnu bombu...Rovnako môžeme okopírovať bakalársku prácu alebo môžeme vytvoriť úžasne kreatívne veci s tými istými online nástrojmi.

Ja som pozítvne zmýšľajúci človek a verím, že študenti sa zapoja do čestného využívania technológií, spoločenských sietí a internetu. Musíme im však ponúknuť atraktívny dôvod, prečo by tak mali robiť a vytvoriť pre nich platformu, kde budú môcť zdieľať svoje nápady a tvoriť hodnotné veci a to všetko ako súčasť vyučovacieho procesu.

Počas mojich potuliek Slovenskom a interakciami so študentami som so smútkom zistila, že spôsob akým sa na školách vyučuje sa vôbec nezmenil od mojich študenstkých čias. Učitelia vôbec nemajú vedomosti o súčasných technologických trendoch, takže je úplne zjavné že školy ani nemôžu ponúknuť svojím technologicky vyspelým študentom priestor, kde by sa mohli zapojiť a prejaviť svoj potenciál.

Už dlhšie sa zaoberám myšlienkami, ako by sme mohli pretransformovať školy 1.0 na školy 2.0?

 

Schválne som podčiarkla slovo PRETRANSFORMOVAŤ,pretože reformovať znamená upravovať existujúci systém, ktorý je totálne nefunkčný a skostnatelý. Transformovať znamená vytvoriť nový systém, novy dizajn...

Všetci sa tu snažia, robiť zlé veci lepšie, no nikto sa nepozrie na možnosť konečne začať robiť dobré veci a tie vylepšovať....

A preto som si pripravila prezentáciu na workshop, ktorý som bola premiérovo facilitovať na  Slovensku minulý týždeň, a to  na bilingválnom gymnáziu v Sučanoch. Ak si preklikáte prezentáciou, tak aj bez hlbšej znalosti angličtiny pochopíte, ako veľmi sa všetko okolo nás zmenilo, okrem škôl.

Hľadáme a zdieľame informácie iným (Google, wikis, sociálne siete)

Organizujeme a ukladáme si svoju prácu inak (USB kľúče, hard drives)

Zaznamenávame si svoj spomienky inak (mobily s foťákom, kamery)

Máme prístup k najlepším svetovým učiteľom (TED videá, youtube, blogy)

Naše triedy sa môžu stáť globálnymi, len po jednom kliknutí video rozhovoru na Skype...


 

Ak by som sa mohla rozprávať s predstaviteľmi ministerstva školstva, tak by som sa ich opýtala, napríklad toto:

Prečo nemôžu študenti písať svoje práce vo forme blogu (kde by ich diela boli viditeľné a prístupné 24-7 online) namiesto ručného písania do zošita? Prečo nemôžu žiaci písať to čo sa  naučili na hodine ako nové záznamy do wikipédie (slovenských príspevkov je tam ako šafránu) namiesto čítania zastaralých učebníc? Prečo sa  kupujú nezmyselné a drahé emailové adresy a servre pre školy, v čase, keď každé decko má svoj email? Nemohli by sa tie peniaze využiť inde?

Verím, že technológie nám prinášajú obrovské možnosti, žiaľ to je pre väčšinu učiteľov veľmi "strašidelné", pretože to znamená potrebu učiť sa niečo nové a prijať fakt, že žiaci sú na oveľa vyššej znalostnej úrovni v tejto oblasti. Dať nabok ego a zmeniť vzťah učiteľ - žiak na partnersky založenú spoluprácu, mi pripadá momentálne skôr ako utópia v našich zemepisných šírkach. Ale aj tak verím, že takýchto pár svetlých výnimiek existuje.

Na záver si požičiam slová autora knihy Here Comes Everybody.  Clay Shirky je svetovo uznávaná autorita a  expert na technológie a ich spoločenské dopady

"Mladí študenti sa nemusia odučiť tisíce vecí, tak ako sa musia odučiť ľudia narodení pred rokom 1980."

Som predsvedčená, že jediná cesta k progresu a evolúcii, je celoživotné vzdelávanie. Je neprípustné, aby prvá reakcia učiteľov na workshope bola: "My sa neučíme a nepotrebujeme to, my sme učitelia."

Zaujímal by ma váš názor na túto tému. Aké nové spôsoby výučby by ste privítali, či už pre vás samotných alebo pre vaše ratolesti?Ako by sa pre vás škola mohla stať atraktívnou inštitúciou a učenie obohacujúcim zážitkom?


 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Prečo Fico potrebuje kaviareň?

Rovnako ako Fico, aj Rezník bude len ťažko presviedčať demokratickú verejnosť, že sa zmenil.

DOMOV

Polícia si nahrala preberanie úplatku na Vysokej škole Sv. Alžbety

NAKA tiež obvinila šéfa daňovej kontroly.

EKONOMIKA

Hypotéku pre mladých zrušia. K podpore sa majú ľudia dostať inak

Aby ľudia vedeli, o koľko si reálne budú môcť po roku znížiť svoj základ dane, budú od bánk dostávať potvrdenia.


Už ste čítali?